Oplossingen storingen met PinMobile en de Xengo pinreader

Belangrijk bericht!

Voor de juiste verwerking van je transacties moet je de landcode in de app op Nederland zetten. We zien dat dit bij veel PinMobile gebruikers nog niet het geval is. Je regelt dit eenvoudig en snel in de Xengo app onder instellingen/voorkeuren en dan de 3de optie.

Contactloos betalen werkt niet goed:

Voor de beste contactloos verbinding hou je een kaart of telefoon aan de achterkant van de pinreader bij het contactloos logo.

Bij bedragen boven de € 50 is een pincode nodig en dan moet de kaart aan de rechterzijde ingestoken worden om deze te controleren. Als je eerst contactloos hebt geprobeerd, dan moet je de transactie afbreken en opnieuw opstarten en afrekenen door de kaart met chipzijde aan de rechterzijde in te steken.

Het kan ook zijn dat een bankpas de limiet heeft bereikt voor contactloos betalen en de banken hebben die gesteld op 5 contactloze betalingen achter elkaar of een maximum bedrag van € 75.

In dat geval moet je ook de transactie afbreken en opnieuw opstarten en de bankpas met de chipzijde aan de rechterkant insteken in de pinreader en laten bevestigen met de pincode. Hierna is de limiet van de bankpas weer vrij voor contactloze betalingen.

Ik wil wisselen van smartphone/tablet en en opnieuw verbinden:

  • Verbreek de bestaande koppeling met de pinreader door deze uit het bleutooth menu te verwijderen van je smartphone/tablet.
  • Druk vervolgens de gele ‘pijl’ knop  in op de pinreader tot er een menu verschijnt met ‘gegevensdrager of databearer’.
  • Kies deze optie en geef de supervisory code ‘8497’ in.
  • De pinreader zal nu actief op zoek gaan naar een beschikbaar device en vragen om een toegangscode. De toegangscode verschijnt vanzelf op je nieuwe tablet of smartphone. Dit kan even duren. Bij Android toestellen kan je ook op scannen drukken om sneller de pinreader te vinden.
  • Geef de code in op de pinreader en de koppeling wordt opgezet. De pinreader zal om een update vragen en dat moet je toestaan.

De transactie wil niet lukken en de App doet 10 pogingen en daarna wordt deze afgebroken

De tellers in de App moeten worden gereset en dat doe je door in de App naar voorkeuren/instellingen te gaan en de optie ‘tellers resetten’ selecteren (helemaal onderaan). Nu kan je weer een transactie doen.

Niet gelukt met je PinMobile storingen?

Dan kan je het beste de app verwijderen en opnieuw installeren volgens de onderstaande instructies. Vergeet daarbij niet je TID en UID code op te schrijven en die staan in je Xengo app onder voorkeuren.

Het kan ook aan een instabiele internetverbinding liggen en kan je het daarom ook proberen op 3/4G van je mobiele provider in plaats van wifi of juist andersom?

Activatiestappen PinMobile:

  • Schakel de XENGO aan via de aan/uit knop
  • Laat de Xengo helemaal opstarten,
  • Toets de knop in met de gele pijl < en selecteer optie 1 ‘gegevensdrager/databearer’
  • Voer de SUPERVISOR code ‘8497’ in en druk op groene knop ‘0’.
  • Ga op je smartphone of tablet naar ‘Instellingen’ en ‘Bluetooth’, druk op ‘Apparaten zoeken’ en selecteer ‘XENGO’
  • Op je smartphone of tablet verschijnt een bericht met een code. Voer op de XENGO de code in en druk op ‘OK’. Zodra de koppeling succesvol is, vermeldt de display ‘Klaar’
  • Ga naar de Appstore (iOS) of Google Play Store (Android) en download de ‘XENGO Mobile Pay’ app op je smartphone of tablet.
  • Configureer de ‘XENGO Mobile Pay’ app door de gevraagde velden onder voorkeuren in te vullen. Hier vul je ook de TID en UID code in. Het serienummer staat op de achterkant van de pinreader en zijn de laatste 8 cijfers van de reeks die begint met S/N.
  • De app en pinreader kunnen vragen om een software update en dat moet je toestaan. Dit kan even duren.

VPay1 en VPay 2 melding bij het opstarten van een transactie:

In sommige gevallen zal de pinreader een VPay 1 – VPay 2 melding geven en in dat geval moet je altijd kiezen voor VPay 1 en verder normaal de transactie afhandelen. Dit kan voor komen bij VPay kaarten van ING en SNS Bank wanneer je de kaart in de pinreader steekt.

Pinreader start niet op en geeft de melding HW Attack

Neem contact op via info@pinmobile.nl Waarschijnlijk moeten we de pinreader vervangen omdat de pinreader in een veiligheidsmodus is geschoten. Dit kan voorkomen als de pinreader open is gemaakt of na een harde val.

Pinreader gaat niet meer aan Xengo 1 oudere versie (zie afbeelding):

De Xengo 1 mag niet meer gebruikt worden en is niet geschikt voor contactloos betalen. Je kan het beste een nieuwe Xengo 2 pinreader aanschaffen via het bestelformulier

 

PinMobile storingen