Corona effecten op betalen

Corona effecten op betalen: online en fysiek betalen in winkels

In deze blog kijken we naar de invloed van corona effecten op betalen en digitalisering op het koopgedrag van consumenten. Wat zijn de gevolgen van steeds meer online winkelen en een steeds legere binnenstad?

De corona effecten op betalen:Corona effecten op betalen

Corona is niet meer weg te denken en de invloed op de maatschappij is groot. In eerste instantie ging de aandacht natuurlijk vooral uit naar besmettingen en de belasting op de gezondheidszorg. Echter na bijna een jaar Coronamaatregelen wordt ook de economische impact steeds duidelijker.

Veel ondernemers kregen te maken met maatregelen. Soms relatief onschuldige maatregelen zoals stickers op de vloer plakken zodat klanten meer afstand hielden. Soms echter ook zwaardere maatregelen zoals de gedwongen sluiting van de horeca.

Veranderd consumentengedrag: groei online kopen en corona effecten op betalen

Naast de algemene coronamaatregelen en branche specifieke maatregelen zien we echter een bredere trend van veranderd consumentengedrag. Mensen koken meer thuis, halen meer af en shoppen vooral meer online. Ook nadat de coronamaatregelen (weer) versoepelen zal dit gedrag vermoedelijk blijven.

Immers online winkelen is al jaren in opkomst, lang voordat we last kregen van dit besmettelijke virus. Het virus heeft echter wel gezorgd voor een enorme groeiversnelling waardoor consumenten nog veel meer online bestellen. Met name de dagelijks supermarktboodschappen worden nu ook vaker online besteld.

Alles online is niet ideaal

De verwachting is dan ook dat na de coronacrisis consumenten vermoedelijk ander consumptiegedrag en betaalgedrag zullen vertonen. De binnenstad zal de consument in sommige gevallen echt moeten terugwinnen. Echter wat als dit niet lukt of als online aankopen alsnog enorm blijven toenemen? Is de binnenstad dan nog wel levensvatbaar?

Het lijkt misschien zo makkelijk om alles online te bestellen, maar is dat wel zo? Neem als voorbeeld de Jumbo die beurs fruit levert aan de deur omdat je het zelf niet kunt uitkiezen. Of beschadigde en vermiste pakketten door de verder toegenomen werkdruk onder pakketbezorgers.

1,5 meter afstand

Maar de belangrijkste reden is een sociale; mensen houden nu eenmaal van bij elkaar komen en gezelligheid. Dat is ook de reden dat ontzettend veel mensen moeite hebben om voldoende afstand te houden terwijl het zo simpel lijkt, je blijft gewoon 1,5 meter uit elkaar. Maar van nature zoeken mensen elkaar op.

Wandelen door een gezellig drukke winkelstraat, het product echt uitproberen voordat je het koopt en daarna koffie met gebak op een sfeervol terras. Dat is uiteindelijk veel leuker dan gehaast na je werk voor het avondeten snel iets bestellen op Bol.com. Maar het is het leuk genoeg om ook de hogere prijs in de winkelstraat te accepteren?

Het nieuwe ondernemen met Corona effecten op betalen:

Er is dus zeker voor de retailbranche een nieuwe vorm van ondernemen nodig, een vorm die online en fysiek combineert. Die noodzaak was er al door de trend van steeds meer online consumeren, maar corona heeft die trend versneld, versterkt en meer zichtbaar gemaakt. De combinatie van fysiek en online kan ontzettend krachtig zijn maar veel ondernemingen slaan hier nog de plank mis.

Zo krijg je bij veel webshops je bestelling goedkoop en snel thuis maar als er een probleem is sta je in de wacht bij een klantonvriendelijk callcenter of een chatbot. Fysieke winkels hebben dan het gemak van service maar maken soms onverwachtse keuzes. Zo accepteren sommige winkels niet alle betaalmethoden meer door Corona effecten op betalen, zijn ze alleen op afspraak geopend, hebben ze een beperkt assortiment of zijn ze telefonisch niet bereikbaar.

Lokaal bezorgen en pinnen aan de deur

Dit is zonde omdat juist de meerwaarde die een fysieke winkel nog heeft zo wordt weggenomen. Terwijl er mooie tussenoplossingen zijn; zoals bijvoorbeeld lokaal bezorgen. Online bestellen consumenten steeds vaker met achteraf betalen, dit geeft meer zekerheid en betaalgemak maar is een relatief dure betaalmethode, soms wel 3% van het aankoopbedrag. Ook dit is een van de Corona effecten op betalen.

Het verzenden vanuit een centraal magazijn is per definitie duurder en milieuonvriendelijker dan vanuit een winkel in de buurt. Als lokale winkels zouden bezorgen en bijvoorbeeld per mobiele pinautomaat zouden afrekenen is dit driedubbele winst.

Immers is het milieuvriendelijker, het verzenden is goedkoper en de klant heeft het gemak van achteraf betalen zonder de hoge kosten daarvan. Ook zou de levertijd sneller kunnen zijn dan van webshops. Om de kosten te drukken zouden lokale winkelcentra 1 busje met een student kunnen inhuren. Maar denk ook aan de inzet van duurzame en goedkope fietskoeriers. Dit is zomaar een voorbeeld van hoe online en fysiek combineren kan werken.

Lokale beleving

Het andere voorbeeld is lokale beleving. Denk aan een koffietentje waar je niet alleen koffie kunt drinken maar ook koffiebonen van hoge kwaliteit kan bestellen, online of in de winkel. Zo kun je eerste proeven wat je bestelt en krijg je een betere beleving van het product dan als je het thuis zou proeven.

Daarbij kan het lokale koffietentje unieke flexibiliteit geven. Zo kun je in de winkel afrekenen met pin, online met een betaallink of kiezen voor direct ophalen en weer met pin afrekenen in de winkel. Bezorgen kan snel lokaal via bijvoorbeeld een fietskoerier of eigen bezorgdienst en langzamer via PostNL. Daarmee geeft het koffietentje veel meer betalings- en leveringsopties dan een webshop ver weg.

Lokale service

Verder is een belangrijk punt lokale service. Zeker de grote webshops hebben vaak een laag serviceniveau; immers zijn de marges laag en de volumes groot. Dat betekent snelle levering maar probeer bij Bol.com of Coolblue maar eens een afwijkend probleem op te lossen. Zoals bij alle grote bedrijven is er dan vaak niks mogelijk en wordt je van het kastje naar de muur verwezen.

Kleinere bedrijven kunnen hierop inspelen door meer service te bieden. Daarbij blijven pinbetalingen prettig; veilig betalen bij levering. Maar denk ook aan de nazorg; natuurlijk kan een lokale winkel geen complex elektronisch product op locatie repareren. Maar je hoort nu te vaak in lokale winkels; sorry we moeten dit terugsturen naar de fabriek of leverancier en over 4 of 5 weken heb je het terug.

Daarmee is de service vaak vergelijkbaar met webshops terwijl winkels daarin meer mogelijkheden hebben. Denk aan een kopje koffie tijdens het wachten eventueel zelfs een broodje. Geschoolde medewerkers die op zijn minst het probleem kunnen analyseren om zo de reparatietijd te verkorten. In zijn algemeenheid goede informatievoorziening zodat de klant niet alsnog naar Google hoeft om iets te weten te komen over een product.

Lokale merken

Tot slot is de merkenkeuze belangrijk. Logisch zijn daarbij de lokale producten zoals kaas van de lokale kaasboer en bier van de lokale bierbrouwer. Er is de laatste jaren meer vraag naar lokale kwaliteitsproducten die bovendien vaak moeilijker of duurder verkrijgbaar zijn op het internet.

Denk echter ook aan lokale merken van buiten de regio. Het gebeurd vaak dat retail winkels alleen een beperkt aantal bekende merken verkoopt, omdat dit is wat hun leverancier levert en er bovendien vaak een hogere marge op zit.

Er zijn echter, zeker op elektronica gebied steeds meer ‘onbekende’ kwaliteitsmerken, met name uit China. Vaak heb je bij webshops keuze tussen deze goedkopere en de meer bekende dure merken terwijl fysieke winkels alleen de dure merken verkopen. Dit maakt het prijsverschil dubbel zo groot.

Samengevat: verandering in koopgedrag en Corona effecten op betalen:

Het is niet voor niets dat grote webshops zoals Bax-Shop of Coolblue ook fysieke winkels openen. Uiteindelijk heeft de consument altijd behoefte aan gezelligheid en proberen ze het product het liefste uit voordat ze bij levering betalen. Het is alleen zonde als de lokale middenstand hun omzet verliest aan zulk soort grote bedrijven.

En het is niet makkelijk om te concurreren tegen online ontwikkelingen maar er zijn veel mogelijkheden. Lokale fietskoeriers met mobiele pinautomaten zijn een goed voorbeeld van hoe meer lokale service gelijk duurzamer en goedkoper kan zijn. Daarbij hebben tech giganten zoals Google en Facebook ook uitstekende mogelijkheden om zeer gericht en lokaal reclame te maken, en vergeet natuurlijk de eigen winkelgevel niet.

Samengevat kan de combinatie van online en offline het beste uit twee werelden bieden. De kennis, service en goede bereikbaarheid van een lokaal bedrijf gecombineerd met de flexibiliteit van bezorging aan huis wanneer nodig. Als de middenstand voldoende innoveert is daarmee de gezellige binnenstad zeker geen verleden tijd.

Written by

The author didnt add any Information to his profile yet